APO DAH JADI : Jutaan TErima Kasih Untuk Setiap Klik Geng Semua...Sebab jadi penghidup blog ni...Saya akan membalas blogwalking geng semua yang datang selagi mampu

Tuesday 13 March 2012

WOW:Cara Mudah Membuat Roket Air Menggunakan Botol Minuman



AMARAN : Permainan Roket Air ini memerlukan pengawasan ibu bapa atau orang dewasa, kerana ianya berbahaya jika ianya tidak dikendalikan dengan betul. Ianya harus dimainkan di kawasan lapang, jauh dari orang ramai. Ianya berbahaya ketika Pelancaran Roket dan ketika Roket jatuh selepas dilancarkan.

BAHAN YANG DIPERLUKAN
1. Pam tayar
2. Roket
3. Pelancar RoketROKET
Roket boleh dibuat daripada botol air terpakai saiz 500 ml atau 1.5 L. Lagi besar lagi tinggi pergi roket dan lebih masa diperlukan untuk mengepam. Botol air diubahsuai menggunakan beberapa botol atau plastik supaya mendapat bentuk roket. Sayap diperlukan pada bawah roket untuk penerbangan yang baik. Gunakan tape atau apa yang sesuai untuk menyambungkan bahagian roket. Muncung roket juga perlu berat sedikit (seberat duit 50 sen), letak plastesin atau apa-apa yang sesuai dan selamat pada dalam muncung roket supaya roket boleh pergi tegak.




PELANCAR


Pelancar roket boleh dipegang atau dibuat tapak pelancar. Pelancar roket dibuat dari paip PVC yang biasa digunakan untuk memasang paip dirumah. Sambungkan hujung paip pada penutup paip yang ditebuk lubang untuk dipasang NAT (vavle) tayar. Nat tayar ini boleh didapati pada tiub tayar motosikal yang terpakai.
Pelancar roket boleh dipasang pada tapak pelancar yang diperbuat dari kayu terpakai. Ikat tali pada muncung botol roket untuk dikuncikan pada tapak pelancar

PELANCARAN ROKET



Masukkan air dalam roket.

Pastikan apabila roket dimasukkan pada pelancar, air lebih kurang 40% dari isipadu botol. Kalau lebih roket menjadi berat dan tak pergi tinggi.

Pegang hujung roket (untuk pelancar tanpa kunci) atau kuncikan roket pada tapak pelancar.

Mulakan pam angin ke dalam pelancar roket. Cuba dahulu 2-3 pam dan lepaskan roket untuk mendapatkan sukatan bilangan pam yang sesuai. Jangan pam terlalu banyak angin , kerana boleh menyebabkan roket atau pelancar pecah.

Pastikan tiada sesiapa berhampiran tapak pelancaran roket dan tempat roket dijangka akan jatuh.

Cuba dengan botol kecil dahulu 500ml sebelum mencuba dengan botol besar 1.5ml. Botol kecil boleh pergi setinggi 100 meter , sementara botol besar boleh pergi setinggi 200 meter.

WOW:Cara Mudah Membuat Roket Air Menggunakan Botol Minuman

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...